آخرین تحولات لبنان

یک کارشناس حوزه علم و فناوری: اولین و مهم‌ترین مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه، مسئله حذف «حق بیمه قرارداد» برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که بزرگ‌ترین مانع پیش‌روی همکاری در بخش علم‌ و فناوری کشور بوده است.

حذف «حق بیمه قرارداد»، مهم‌ترین مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری

محمدصادق سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با نقشه راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایران در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار نظر کرد: نقشه راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایران در قانون برنامه هفتم توسعه شرح داده شده است، این مسیر مبتنی بر حمایت ویژه و منحصر به فرد حاکمیت از طریق حذف موانع بر سر راه رقابت‌پذیری اکوسیستم علم و فناوری کشور و ایجاد منابع توسعه‌ای جهت افزایش همکاری فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع بزرگ در قالب بومی‌سازی تجهیزات راهبردی و همچنین توسعه فناوری در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع راهبردی صادرات محور کشور است.

وی در مورد مسئله حذف «حق بیمه قرارداد» به عنوان اولین و مهم‌ترین مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه گفت:  اولین و مهم‌ترین مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه، مسئله حذف «حق بیمه قرارداد» برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که بزرگ‌ترین مانع پیش‌روی همکاری در بخش علم‌ و فناوری کشور بوده است؛ با حذف این مانع مهم پیش‌روی اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر کاهش هزینه‌های تحمیلی بر شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش رقابت‌پذیری و توسعه همکاری‌های فناورانه را شاهد خواهیم بود. از همین رو یکی از مهم‌ترین مصوبات در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان مسئله حذف «حق بیمه قرارداد» برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سالم در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات توسعه فناوری در کشور، مسئله مربوط به تامین مالی توسعه فناوری و بومی‌سازی فناورمحور تجهیزات راهبردی صنایع است که با تکیه بر دو مسیر جدید مبتنی بر تخصیص منابع حاصل از اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام در کنار اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه توانستیم به این سمت حرکت کنیم. هر دو مورد فوق نیز در قانون برنامه هفتم توسعه صراحتا اعمال شده است و حتی منابع توسعه ای در دسترس اقتصاد دانش‌بنیان نیز تقویت گردیده است تا شاهد یک جهش فناورانه در صنایع کشور در طول اجرای برنامه هفتم توسعه باشیم

وی در پایان گفت: گذار به اقتصاد مبتنی بر دانش و اکوسیستم علم و فناوری محور توسعه صنعتی برای ایران ضروری است زیرا در چشم انداز پیچیده جهانی که با پیشرفت های سریع فناوری و چالش های اقتصادی مشخص می شود، حرکت می کند. برنامه هفتم توسعه ایران یک نقشه راه جامع با هدف ایجاد یک اقتصاد دانش‌بنیان قوی از طریق هماهنگ کردن حمایت های دولت، رفع موانع سیستمی و تقویت همکاری بین شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.